Kijk, ze kijken
Let op: Vanwege organisatorische reden is deze voorstelling verplaatst van zondag 14 november naar zondag 21 november om 14:30 uur. Kaartkopers zijn per email op de hoogte gebracht en kunnen indien ze dat willen hun geld terugvragen door te mailen naar info@podiumpardoes.nl. Vermeld hierin de naam en email adres waarmee de kaarten zijn gekocht.
‘Kijk ze kijken…’
Orwells ‘1984’ en Huxley’s ‘Brave New World’ waren niet het uitgangspunt van Toneelgroep Kortsluiting 2.0 bij het schrijven van de voorstelling ‘Kijk ze kijken’, maar beiden kwamen regelmatig om de hoek kijken. Het uitgangspunt zelf was een geheel eigentijds krantenbericht waarin een journalist een fotograaf en zijn model een jaar lang volgde. Het bracht ‘Kortsluiting’ op de vraag: vanuit welke behoefte willen we zo ontzettend graag gezien worden? En wat doet dat altijd gezien worden met een mens?
We kennen onze wereld. Weten dat wij ongevraagd in vele straten worden vastgelegd op beeld. We kennen de mores van de grote gemene deler waaraan we onszelf spiegelen en die we anderen voorhouden als maatgevend. Was ‘1984’ een schrikbeeld? Voor de moderne mens doet het herkenbaar aan.
‘Kijk ze kijken’ speelt met een wereld waarin iemand de touwtjes in handen heeft. Deze ‘observator’ cultiveert het gevoel van onveiligheid en de behoefte aan een overzichtelijk leven. Zij zet haar ‘presentator’ slim in om alles wat minder controleerbaar is uit te bannen. Kunst en literatuur verdwijnen, alles speelt zich af binnen de paden waar entertainment en straf de lijnen uitzetten. De vele camera’s in deze wereld zijn bedoeld om op het spoor te komen wat zich buiten die paden begeeft. Klinkt het u vertrouwd in de oren?
‘Kijk ze kijken’ speelt in een wereld waarin de personages hun weg zoeken in een toekomst waarin alles geregeld is van de wieg tot het graf.
Een buitenman heeft zich al afgezonderd en wordt inmiddels niet meer gezien, hij is omringd door boeken uit het verleden en dicht zichzelf geen enkele rol meer toe. Maar dan haakt een mysterieus meisje bij hem aan. Wie is zij? Waarom is zij er?
Emma reageert op een advertentie waarin een fotograaf op zoek is naar iemand die hij fotografisch kan stalken. Zij! Als onderdeel van een kunstproject! Ze zegt: “Ja!” Wat drijft haar? Wat zoekt ze? En wat doet de komst van de flamboyante Louise in haar leven?
Thomas is een verlegen en wat angstige fotograaf. Vader Max geeft hem continue het gevoel de mindere te zijn. Hij grijpt zijn kans als de machthebbers zijn fotografisch project als een prima aanvulling zien op hun doelen. Ten koste van wat past hij zich aan?
Zijn ze slachtoffer?
“Van wie anders dan van u heb ik die macht gekregen”.